Każda szanująca się firma niezależnie od wielkości musi zając się marketingiem. Nawet najlepszy przedsiębiorca nie osiągnie sukcesu, jeżeli nie zaistnieje w świadomości klientów. Coraz częściej jednak firmy dostrzegają potrzebę przywiązania do siebie klienta na dłużej. Działaniem takie to tzw. marketing lojalnościowy. Specjaliści z tego zakresu opracowują różnego rodzaju systemy lojalnościowe. Cel tych działań jest prosty – zatrzymać przy sobie klienta za wszelką cenę. Zapotrzebowania na działania tego typu jest na tyle duże, że na rynku zaczęły funkcjonować liczne firmy, których głównym, a niekiedy jedynym przedmiotem działalności jest marketing lojalnościowy. Firmy takie oferują swoje usługi innym przedsiębiorcom. Odbiorcami tych usług z reguły są duże sieci handlowe takie jak sieci supermarketów lub sieci stacji paliw. Na zamówienie takich firm tworzy się systemy lojalnościowe dostosowane do potrzeb danego klienta oraz specyfiki branży. Pojęcie lojalności w obszarze marketingu jest znane od dawna, jednak marketing lojalnościowy zaczął się rozwijać dynamicznie pod koniec XX wieku wraz z rozwojem technik informatycznych , w szczególności internetu. Systemy lojalnościowe zaczęły zastępować wykorzystywane uprzednio sposoby zwiększenia satysfakcji klientów. W szerokiej świadomości społecznej programy lojalnościowe kojarzą się głównie z systemami opartymi na zbieraniu punktów wymienianych następnie na rabaty bądź konkursami organizowanymi zwykle przez sieci sklepów wielkopowierzchniowych. Wszystkie te działania mają za zadanie zbudowanie i utrzymanie lojalności konsumenta wobec marki.